Pan-dvs
well know member
Τι λαδι να βαλω στην μηχανη μου?
Και που θες να ξερω εγω ρε τι λαδι να βαλεις στην μηχανη σου?Εδω δεν ξερω εγω τι θα βαλω στην δικια μου εσενα θα σου πω τι να κανεις?
Ένα ερωτημα που συνηθως δεν εχει μονο μια απαντηση,αναλογο του τι λαστιχα να βαλω,τι κρανος να παρω και παει λεγοντας.
Στην προσπαθεια μου να κατανοησω τι κανει φαινομενικα ιδια λαδια να αντιδρουν με διαφορετικο τροπο το εψαξα λιγο παραπανω.Στο θεμα "Tα παντα για τα λιπαντικα",αλλα και σκορπια σε αλλα θεματα, δινονται αρκετες απαντησεις.Εδω θα κανω μια προσπαθεια να παρω το ζουμι από όλα αυτά και να μεταφερω με οσο πιο απλο τροπο μπορω αυτά τα τεχνικα χαρακτηριστικα που θα μας βοηθησουν να επιλεξουμε ένα λιπαντικο με βαση τις δικες μας αναγκες.
Ο κατασκευαστης του κινητηρα εχει κανει πολλες δοκιμες και γνωριζει ποιο είναι το ιδανικο για τον κινητηρα.Αν βαλουμε πιο χοντρο,πιο ψηλο η με διαφορετικα χαρακτηριστικα λαδι ο κινητηρας θα ζοριστει με ότι αυτό σημαινει.
Φυσικα ο κατασκευαστης αυτές τις δοκιμες τις εχει κανει με καινουργιο κινητηρα και συνηθως κατω απο ιδανικες συνθηκες.Με το περασμα του χρονου και αναλογα την χρηση η τις συνθηκες αλλαζουν οι ανοχες και οι αντοχες του και θα ελεγα ότι είναι αποδεκτο να προσπαθησουμε να βρουμε ένα αλλο λαδι που θα είναι καλυτερο για τις αναγκες μας.Αποψη μου είναι να μενουμε παντα οσο πιο κοντα γινεται στις αρχικες προδιαγραφες που δινει ο κατασκευαστης.
Δυστυχως δεν ηταν ευκολη δουλεια να μαζεψω όλα αυτά τα στοιχεια.Καποιες εταιρειες στο φυλλο με τα χαρακτηριστικα εχουν τα παντα,ενώ καποιες άλλες ουτε τα μισα,τα οποια αναγκαστηκα να αναζητησω από εδώ και από εκει.Εγραψα οσα βρηκα και θα προσπαθω να προσθετω στην πορεια οσα από τα υπολοιπα βρισκω.Σε πρωτη φαση καταπιανομαι με τα πιο "δημοφιλη" λαδια που είναι τα 10w-40 και 15w-50 και στην συνεχεια με τα υπολοιπα.
To πρωτο που κοιταζουμε σε ένα λαδι είναι τo ιξωδες κατά SAE.
Το πρωτο νουμερο που συνοδευεται συνηθως από το w (από το winter) εχει να κανει με την εκκινηση όταν ο κινητηρας είναι κρυος και μας λεει κατά καποιο τροπο ποσο γρηγορα το λαδι κανει την δουλεια του και δεν αφηνει τα μεταλλα να κοπανιουνται.Οσο πιο μικρο το νουμερο τοσο πιο λεπτορευστο με συνεπεια να κυκλοφορει καλυτερα και να προστατευει γρηγοροτερα τα μεταλλικα μερη στο ξεκινημα.Το δευτερο νουμερο είναι ο αριθμος που μας δειχνει ποσο αντεχει το λαδι πριν αρχισει να χανει τις ιδιοτητες του όταν λειτουργει ο κινητηρας.Οσο πιο μεγαλο το νουμερο τοσο καλυτερο για την λιπανση αλλα και την διατηρηση της πιεσης.
Το ιδανικο θα ηταν να χρησιμοποιουμε ένα λαδι με πολύ μικρο το πρωτο και πολύ μεγαλο το τελευταιο νουμερο,πχ 5w-60.Επειδη όμως είναι πρακτικα αδυνατο τα λαδια που κυκλοφορουν στο εμποριο να κρατανε τα χαρακτηριστικα σε τοσο μεγαλο ευρος τιμων,για τα ελληνικα δεδομενα σε ασφαλτινη κυριως χρηση προτιμουμε κατι ενδιαμεσο όπως τα 10w-40 και 15w-50.
Όπως εγραψε και ο Μανος στο θεμα Τα παντα για τα λιπαντικα,που καλο είναι να το διαβασουν οσοι θελουν να εχουν ολοκληρωμενη εικονα,τα λαδια εκτος από το ιξωδες κατά SAE, εχουν και καποια αλλα χαρακτηριστικα που τα διαφοροποιουν.Παμε λοιπον να δουμε τα σημαντικοτερα από αυτά.
Ο δεικτης viscosity index (D2270) είναι αυτος που μας δειχνει ποσο επηρεαζεται η πυκνοτητα του λιπαντικου στις διακυμανσεις της θερμοκρασιας. Οι τιμες ξεκινανε από 140 στα μεσαια ημισυνθετικα και φτανουν περιπου στα 165 στα καλυτερα.Οι τιμες για τα αγωνιστικης χρηση είναι αρκετα παραπανω αλλα καποια από αυτά κοστιζουν μια περιουσια.Οπως το βλεπω εγω μικροτερες διακυμανσεις στο ιξωδες,μικροτερες καταπονησεις,μεγαλυτερη διαρκεια ζωης.Οσο μεγαλυτερο το νουμερο τοσο καλυτερο.
Ο noack η αλλιως ελεγχος πτητικοτητας.Αυτο μας δειχνει τον βαθμο εξατμισης του λαδιου.Οσο μεγαλυτερος είναι ο βαθμος noack (ASTM D5800) τοσο πιο γρηγορα εξατμιζεται το λαδι που εχει σαν επακολουθα περα από την απωλεια του,την μη σωστη κυκλοφορια του μεσα στην μηχανη και την αυξηση της καταναλωσης καυσιμου.Αρα θελουμε οσο το δυνατον μικροτερο noack.
Το flash point είναι ουσιαστικα το σημειο που αναφλεγονται οι ατμοι ενός λαδιου.Ειναι άλλη μια εργαστηριακη μετρηση που μας επιτρεπει να δουμε την ποιοτητα του λαδιου μιας και είναι εξαιρετικα σπανιο να συμβει στην πραγματικοτητα.Συνηθως τα νουμερα είναι πανω από 200 και καποιες εταιρειες δεν μπαινουν καν στον κοπο να γραψουν το νουμερο των δοκιμων αλλα >200. Και εδώ θελουμε οσο το δυνατον μεγαλυτερο νουμερο.
...
Τελευταία επεξεργασία: